Thursday, August 20, 2009

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK



Hai...semua.. semoga ceria-ceria tika ini....
Ha..begitu pantas masa berlalu.. dan... kini....
Pada 22hb Aug 2009 semua Umat Islam akan mula mengerjakan ibadah puasa...Di kesempatan ini .. sy nak mengucapkan selamat berpuasa. Sama-samalah kita melipatgandakan amal ibadah kita dibulan penuh dengan keberkatan dan pengampunan dosa daripada Allah SWT.

Memetik Sabda Rasulullah SAW: Daripada Abu Hurairah ra, Nabi Muhammad SAW bersabda:-

"Apabila tiba bulan Ramadhan, terbukalah semua pintu rahmat dan ditutup semua pintu neraka serta tangan-tangan syaitan dirantai,"


Kita digalakan memperbanyakkan amalan yang boleh mendekatkan diri kepada Allah SWT seperti Solat Tarawih, bertadarus, Bersedekah dan Berzakat.

Menjauhi sejauhnya daripada melakukan sebarang bentuk maksiat. Sabda Rasulullah SAW:
"Berapa ramai orang yg berpuasa tetapi tidak mendapat sesuatu pun daripada puasa selain lapar dan dahaga".

Suka saya untuk berkongsi juga dari petikan artikel dari sebuah khabar:

Ramadhan turut boleh di ibaratkan sebagai medan latihan mendidik jiwa selain mambangun potensi manusia, terutama menggilap 3 kekuatan yg ade pda diri manusia, iaitu:-

** AKAL -- akal dapat ditajamkan melalui pembacaan Al-Quran, iaitu kita dapat gunakan untuk menambah nilai kemanusiaan selain manjana pembangunan bersifat menyeluruh.

** JIWA -- jiwa dapat dibangunkan dengan membanyakkan amalam sunat dan melakukan aktiviti membangunkan masyarakat serta menahan diri daripada menurut kehendak hawa nafsu selain godaan syaitan dalam kehidupan harian.

** FIZIKAL -- secara saintifik ibadat puasa dibuktikan mampu membantu meningkatkan kesihatan fizikal manusia. Kebanyakan pakar perubatan mengatakan bahawa berpuasa adalah cara paling efektif untuk menyembuhkan sebarang penyakit


Akhir kata.. Rebut waktu2 emas dlam 30 hari ini untuk mensucikan diri, memohon ampun, dengan melipatgandakan amal ibadat.. Semoga Ramadhan ini memberikan satu transformasi hati yg lebih bersih .....mudah-mudahan.. INSYAALLAH...Amin..



(untuk paparan lebih jelas, sila click pd image ini)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...